Władze Stowarzyszenia Italianistów Polskich kadencji 2020-2022
W dniu 7 grudnia 2019 roku we Wrocławiu odbyły się wybory Władz Stowarzyszenia Italianistów Polskich kadencji 2020-2022.
Zarząd:
- dr hab. Artur Gałkowski, prof. UŁ – Przewodniczący
- prof. dr hab. Anna Klimkiewicz (UJ)
- dr hab. Maria Załęska (UW) – Wiceprzewodnicząca
- dr Katarzyna Woźniak (UP) – Sekretarz
- dr Francesco Cabras (UP w Krakowie) – Skarbnik
- prof. dr hab. Elżbieta Jamrozik (UW)
- prof. dr hab. Maria Maślanka-Soro (UJ)
- dr hab. Justyna Łukaszewicz, prof. UWr.
- dr Katarzyna Biernacka-Licznar (UWr)
- dr Joanna Janusz (UŚ)
- dr Anita Kłos (UMCS)
- dr Beata Szpingier (UAM)
Komisja Rewizyjna:
- dr Anna Grochowska-Reiter (UAM)
- dr Aneta Chmiel (UŚ)
- dr Agnieszka Liszka-Drążkiewicz (UP)
- dr Kamila Miłkowska-Samul (SWPS)
- dr Małgorzata Trzeciak (UW)
II Zjazd Stowarzyszenia Italianistów Polskich
Konferencja „Sperimentare ed esprimere l’italianità”
Łódź, 6-8 grudnia 2019
Zawiadomienie o Walnym Zebraniu Członków SIP
Ukazał się tom „Confini e zone di frontiera negli/degli studi italiani” (Edizioni dell’Orso)
Nakładem wydawnictwa Edizioni dell’Orso ukazał się tom „Confini e zone di frontiera negli/degli studi italiani” pod redakcją Justyny Łukaszewicz i Daniela Słapka. Tom jest owocem I Zjazdu SIP, który odbył się w dniach 17-18 listopada 2017 na Uniwersytecie Wrocławskim.
Zaproszenie do udziału w II Zjeździe SIP – Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Doświadczanie i wyrażanie włoskości”
Zapraszamy do udziału w Miedzynarodowej Konferencji Naukowej „Doświadczanie i wyrażanie włoskości”, organizowanej z okazji II Zjazdu SIP Stowarzyszenia Italianistów Polskich.
Termin i miejsce konferencji: 6-8 grudnia 2019
Wydział Filologiczny UŁ
ul. Pomorska 171/173
Łódź
Szczegóły w załączeniu:
Le Digital Humanities nei progetti di ricerca AIPI Summer School 2019, Università di Verona
Członkowie SIP w zespole doradczym MNiSW ds. czasopism naukowych
Rekomendowani przez SIP prof. dr hab. Elżbieta Jamrozik i dr Daniel Słapek weszli w skład zespołu doradczego do spraw czasopism naukowych w dyscyplinie językoznawstwo.
Stanowisko Stowarzyszenia Italianistów Polskich na temat Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie współczynników kosztochłonności z dnia 23 listopada 2018 r.
Kraków, 16.12.2018
Do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Pana Jarosława Gowina
Stanowisko Stowarzyszenia Italianistów Polskich na temat Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie współczynników kosztochłonności z dnia 23 listopada 2018 r.
Szanowny Panie Ministrze,
Stowarzyszenie Italianistów Polskich z niepokojem i rozczarowaniem przyjęło propozycję przypisania współczynnika kosztochłonności o wartości 1 dla kształcenia i badań naukowych w dyscyplinach literaturoznawstwo i językoznawstwo, zawartą w projekcie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie współczynników kosztochłonności z dnia 23 listopada 2018 r.
Obniżenie dotychczasowego współczynnika kosztochłonności dla neofilologii z 1,5 w trzystopniowej skali do 1 dla językoznawstwa i literaturoznawstwa we wprowadzanej Rozporządzeniem skali sześciostopniowej oznacza trzykrotne obniżenie nakładów na dydaktykę i działalność badawczą w naszej dziedzinie. Aby utrzymać dotychczasowy poziom finansowania, projektowany współczynnik kosztochłonności powinien wynosić 3. Obiekcje budzi podstawa metodologiczna przyjęta przy kalkulacji proponowanych współczynników. Jak pisze MNiSW w uzasadnieniu Rozporządzenia, do ich wyznaczenia zastosowano metodę analizy k-średnich, co spowodowało, że nauki o podobnym stosunku kosztów dydaktycznych do badawczych i liczby pracowników (ale o bardzo różnych średnich) zostały potraktowane jako tak samo kosztochłonne.
Pragniemy ponadto podkreślić, że według aktualnego podziału dyscyplin, wprowadzonego na mocy Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 września 2018 r. (Dz.U. poz. 1818), dyscypliny literaturoznawstwo i językoznawstwo obejmują zarówno polonistykę, jak i wszystkie filologie obce. Koszty prowadzenia dydaktyki uniwersyteckiej oraz badań naukowych w zakresie studiów neofilologicznych, zwłaszcza specjalistycznych przedmiotów i kierunków związanych z kształceniem tłumaczy, są nieporównanie wyższe niż w przypadku studiów polonistycznych (które i tak wymagają w naszym przekonaniu wyższych nakładów niż planowane w Rozporządzeniu). Na wysoką kosztochłonność dydaktyki neofilologicznej wpływa m.in. konieczność prowadzenia lektoratów i laboratoriów językowych w niewielkich grupach z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych, zapewnienie studentom i prowadzącym zajęcia nowoczesnego sprzętu niezbędnego do realizacji zadań dydaktycznych (komputery z odpowiednim oprogramowaniem, zestawy nagłaśniające, sprzęt do tłumaczeń symultanicznych), zakup do bibliotek uniwersyteckich drogich publikacji zagranicznych: lektur, słowników, podręczników z załącznikami audiowizualnymi, literatury naukowej, jak również subskrypcji czasopism i międzynarodowych baz naukowych.
Z kolei w obszarze działalności badawczej przypomnieć trzeba o nieodzownych dla neofilologów kwerendach, badaniach empirycznych, stażach i pobytach studyjnych za granicą. Ustawa Prawo o Szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r., znana też jako Ustawa 2.0, słusznie kładzie nacisk na umiędzynarodowienie badań. Dla polskich italianistów i innych filologów obcych współpraca naukowa z partnerami zagranicznymi, adresowanie wyników badań do gremiów międzynarodowych i publikowanie w zagranicznych czasopismach jest naturalnym stanem rzeczy. Niestety, przy poziomie finansowania zaplanowanym w Rozporządzeniu, dialog polskich badaczy z dokonaniami światowej italianistyki, jak również prowadzenie badań na najwyższym międzynarodowym poziomie będą mocno utrudnione, jeśli nie niemożliwe. Ponadto przyszłością nauki są badania interdyscyplinarne i transdyscyplinarne. Przykładem interdyscyplin łączących językoznawstwo z zagadnieniami sztucznej inteligencji są lingwistyka komputerowa i przetwarzanie języka naturalnego. Również literaturoznawstwo wykorzystuje narzędzia humanistyki cyfrowej. Kosztochłonność zastosowania nowych technologii w badaniach literaturoznawczych i językoznawczych zbliżona jest do kosztochłonności badań informatycznych.
Nie jest przesadą stwierdzenie, że bez krzewienia znajomości języków obcych w społeczeństwie, jak też otwartości na inne kultury i międzynarodowej współpracy, które są domeną filologii obcych, niemożliwe jest budowanie innowacyjnej gospodarki. Prowadzone w nowoczesny sposób kierunki i badania neofilologiczne generują koszty znacząco przewyższające nakłady według przypisanego im w projekcie Rozporządzenia współczynnika 1. A tylko takie są w stanie realizować cele Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. Projektodawca wykazuje się zatem zdumiewającą niekonsekwencją. W Ustawie 2.0 kładzie nacisk na przygotowanie absolwenta do potrzeb nowoczesnego i zmieniającego się dynamicznie rynku pracy i chce rozliczać uczelnie z efektywności w tym zakresie, a jednocześnie, poprzez obniżenie wskaźników kosztochłonności, ogranicza uczelniom możliwość wprowadzania takich form kształcenia, które mogą dać absolwentom odpowiednie kompetencje w tym zakresie. W Ustawie 2.0 MNiSW nakłada na uczelnie obowiązek podnoszenia konkurencyjności polskiej nauki i prowadzenia badań na światowym poziomie, a jednocześnie, na mocy zawartych w Rozporządzeniu decyzji o ograniczeniu finansowania, radykalnie zmniejsza szanse polskich badaczy na udany dialog ze światową czołówką badawczą i tworzenie innowacyjnej nauki.
W świetle powyższych argumentów pragniemy wyrazić naszą jednoznacznie negatywną opinię na temat projektu Rozporządzenia i domagamy się zwiększenia dla współczynnika kosztochłonności dla dyscyplin językoznawstwo i literaturoznawstwo, zarówno w obszarze kształcenia, jak i działalności naukowej, do poziomu 3 (minimalnie 2,5).
Z poważaniem,
Zarząd SIP
/-/
XIII edycja Ogólnopolskiego Konkursu Języka Włoskiego
W imieniu organizatorów zachęcamy do udziału w XIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu Języka Polskiego. Regulamin konkursu (pdf).